samedi 28 mai 2011

Gateau aux Fraises/Fraisier du Jardin Potager

| |


Gateau cake ini telah lama di-buat akan tetapi di-sebab kan h-phonenya yang Sulong ber-problemas maka itu terencat untuk di-papar kan di-entry yang lepas. Sebenar nya baru pertama kali membuat nya kerana tidak berapa berani takut tidak menjadi, lagi-lagi ada banyak buah strawberries di-kawasan tanaman, apa kata cuba-mencuba membuat ini gateau/cake.

Selepas petik-memetik buah strawberries pilih yang besar buat pendiding cake dan yang kecil buat hiasan di dataran cake. Cake génoise sudah sedia di-masak dari pagi tadi, syrup gula ber-vanilla juga sudah di-siap kan karena pabila di-assemble kan cake nanti pasti kan syrup dan cake sejuk betul jika suam atau panas nanti crème patissière ber-chantilly akan cair, kena ber-hati hati!

Ini lah dia gateau/cake aux fraises strawberries yang di-petik segar dari kawasan tanaman di-belakang rumah. Sayang nya, photo di-clip clap segitu sahaja tanpa di hias karena pada mula nya tidak ada hati untuk di-papar kan juga tidak berapa pasti elok rupa cake ini, iya lah pertama kali membuat nya, keyakinan diri kurang! Rasa perasaan pabila pandang tengok cake ini tampak biasa, di lain kali percubaan akan di up-grade/ameliorate kan lagi dari segi aesthetic-nya. Voilà.