jeudi 26 mai 2011

J'adore tellement .. La Vanille Vanilla

| |


Vanilla ini dari pulau Reunion, colleague se-pejabat CintaJL beli-kan buat simpanan tahunan.
Vanilla bean/pods di-lapik-alas dengan daun-daunan pokok anggur di-taman kawasan potager, jadi kan sebagai hiasan penyeri vanilla di-mana warna kulit vanilla tidak berapa menarik mata pabila di-pandang-tengok.



Dari segi patisserie ramuan bahan yang ter-paling "essential/indispensable" ialah vanilla, iya .. la vanille, la vrai! Jadi-nya pabila baking-mem-baking tanpa vanilla serasa-nya seperti tidak lengkap, cake atau manisan yang di-buat ada kekurangan dari segi rasa ke-atas manisan patisserie tersebut.
                               

                        [imgp0281.jpg]


Bermula dari pulau Reunion circa 1841 datang asal vanilla, dengan tidak sengaja seorang hamba-kadam bernama Edmond Albus yang menghasil kan buah vanilla kerana begitu marah secara baran nya memukul-penyek bunga vanilla dari sikap panas-baran-berang itu lah terputik nya menjadi buah vanilla.

Madagascar ada lah negara pertama producteur vanilla Bourbon di-ikuti oleh Comoros islands dan Reunion islands bergabung bersama sebagai "supplier/exporter" yang pertama di dunia - 80% world production.

Vanilla ada lah spice yang termahal selepas zafran/saffron. Vanilla juga ada lah aroma/savour yang pertama di-dunia di-gunakan sebagai products membuat sabun, detergents dan alimentation.

Didalam keluarga orchidaceae, hanya vanilla buah- nya boleh di makan/comestible/eatable.

Vanilla planifolia atau vanilla flagrans = vanilla Bourbon yang terbagus. Vanilla pompona dari Antilles islands = vanillon dan vanilla tahitensis = Tahitian vanilla (French Polynesia).


               
                              

Begini lah rupa sebenar pokok Vanilla, mesti di-tanam redup jauh dari cahaya matahari dan suka-nya dibawah pokok jadi-nya di-lindungi terusan redup dan akan tumbuh gemok dan segar berbuah lebat dan rimbun.




2 commentaires:

NaniRostam a dit…

salam rat baru tahu begitu bentuknya pokok vanila. Kalau dapat yang fresh...haruman dan aromanya pasti memenuhi ruang dapur ketika membaking....

Walah...kat sini semuanya dapat secara segar...

salam rindu dari nani...

lama tak menjenguk rat.

Kak Rose a dit…

Salam Ratna, ni 1st time dapat tengok pokok vanilla... sllu tengok buah je yg mat2 salleh guna untuk masak... kalau kat sini semuanya dah jadikan estrak je... senang nak guna.

thanks for sharing the info.