vendredi 13 mai 2011

Selingan mencuci mata sebelum " La Fête " - La Fraise - The Strawberry

| |



"La gariguette" ada-lah strawberries yang termahal disini, kerana bukan sahaja pujaan buah hati pilihan pertama kebanyakkan orang Peranchis di-sini, ia-nya juga terkenal dengan baunya yang harum, begitu juicy dan rasanya manis madu + manis masam maka itu strawberries ini punyai ke-unikan rasa yang tiada bandingannya. Seperkara lagi "la gariguette" ini agak "fragile" jadinya jika dibeli mesti di-ngap terus!

Sayang sekali, hanya ini buah strawberries gariguette yang ada kerana yang lain-nya telah banyak di-ngap oleh yang Bongsu Elyne Gabrielle, kalau ada pun yang lainnya masih belum ranum lagi.


 




Buah strawberries mesti di-lapik kan dengan straw kering jadinya buah tidak akan ter-sentuh tanah mengelak-kan buah strawberries ter-kotor, jadinya siput pun susah nak merayap merata merosak-kan buah strawberries.


Fragaria Charlotte.

Ini lah dia hasilan tanaman buah strawberries membuat kan rasa perasaan gerammm pabila setiap kali  menyiramkan-nya, warna merah-kemerahan yang berkilat segar menambat mata memandang tengok itu buah strawberries. Ada ber-shape lonjong "la gariguette-fragaria vesca" baunya harum-wangi, manis-manis masam juga "fragaria Charlotte" begitu juicy, manis dan bau-keharuman yang tiada tandingan-nya pujian yang melampau kerana setiap kali melintas di-depan tanaman strawberry ini bagai perfum, harum sungguh!

 Semenjak buah strawberries sudah ranum-meranum, hanya sekali sahaja membeli di-marché pada awal musim strawberries bermula mi-april yang lepas. Voilà.

5 commentaires:

Kak Rose a dit…

haizzzz, rasa nak saja singgah dan memetik buah kat kebun strawberry ratna tu... pas tu ngap fresh gitu...

slurrrpppp!

Mak Wardah a dit…

Salam perkenalan

bintangjauh a dit…

Salam perkenalan kembali Mak Wardah, terimaKasih menggunung tinggi dengan kesudian menyinggah diblog Ratna ini.

Salam manis manis madu.

bintangjauh a dit…

Salam Kak Rose, baru nak jawab ni, ku-pohon kemaaafan .. dek kerana banyak sungguh buah strawberries tahun ini sampai tak termakan, Kak Rose! Jika kita berjiran Kak Rose datang petik-memetik itu buah strawberries, semalam ada dekat 2 kilos lagi ...anakanda semua dah tak terlarat me-ngap-nya!!

Salam manis manis madu.

NaniRostam a dit…

salam rat....lama tak menjengah di sini...dari putik kecil muda dah jadi masak ranum...kalaulah ada di belakang rumah nani....tak jadi kontroversi strawberry kan....

salam kasih sayang...