dimanche 5 juin 2011

Il fait pas beau ... it's a rainy day ... Turunan Hujan yang melempah-ruah!

| |

Mood kurang dan tinggal sejemput, sejak dua menjak turunan hujan berderai-derai seperti tangisan baby mintak di-susu kan, ber-gardening pun terencat! Akan tetapi dengan limpahan turunan hujan, tanaman sayuran dengan cepat-nya membesar segar dan gemok kali. Jangan mengeluh, ia-nya petanda rezeki, wajib bersyukur Alhamdulillah.

Semalam keluarga-ipar datang berkunjung, bagai nak rak menyediakan hidangan sebagai menjamu makan bersama, masak kurma ayam kampong berteman kan sayur campur ber-udang, itu sahaja, simple kerana Ibu-mertua sampai sekarang tidak biasa dengan cara kita adat melayu tulin pabila menjamu tetamu, lagi-lagi buat keluarga-ipar menu-listing nya, ya ampun!! panjang menjela ... akan tetapi di tanah Peranchis ini agak susah di-amal kan maka itu kebiasaan diri begitu ter-limit kerana terpaksa mengikut cara-selera mereka bukan tuan-rumah! pelik ya!! Jadi-nya walau pun dua jenis makanan di tambah dengan dua jenis manisan dessert - Tiramisu dan tart aux framboises (rapsberry) ber-topping chocolat ganache juga buah cherry yang terbesar di dunia, ada lah sebesar coin 50 sen !

Papa-mertua begitu berselera menjamah makanan yang di-hidang kan kerana kurma ayam kampong ada lah masakan yang di-adore sesungguhnya, kuah kurma di-hirup seperti memakan soup! sampai gitu kali dan rebusan kentang tak henti-henti di-ulang ambik! Kata nya "Juwita .. merci beaucoup pour ce succulent repas" "Juwita ... terimakasih banyak dengan masakan yang enak"memuji-muji Lagi Papa-mertua. Anak-buah Isabelle nama-nya berulang-kali menambah lauk dan nasi, ber-lawan-lawan dengan Maman nya (Kakak-ipar no 2). Senang hati hidangan masakan di hargai oleh semua dan tiada pembaziran.

Bunga biru Delphinium cultorum "clear spring blue light".

Tomates coeur de boeuf, pabila ranum saiz-nya besar giant berwarna merah menyala.

Tomates biasa khas untuk di buat sebagai puree atau sauce.

Tomates pear berwarna kuning

Salad rouge Grenobloise.

Himpunan tanaman courgettes/zucchini de Nice bulat dan panjang melonjong.


Courgettes de Nice terkenal dari selatan Peranchis enak di masak bakar di dalam oven ber-inti/ber-sumbat kan dengan daging dan isi courgettes.

Buah artichauts menjulang tinggi dengan megah nya.

Artichauts/artichokes, akhir nya berbuah!! Kelihatan barisan tanaman kacang buncis, courgettes/zucchini, tomates dan brussels sprouts.

Jika di-ikut kan dengan secara rasmi hidangan masakan tetamu mau-nya kurma ayam kampong se-enak nya pasti ada pacheri carrot ber-kacang tanah tumbuk berchili lembut pedas-nya, sambal serunding udang, jerok chili hijau, sambal belacan tomates ber-daun kantan juga gorengan ikan kurau masin ber-sambal asam jawa, ya ampun ...!! jika ini lah yang boleh di buat dengan tertip nya,  bukan hanya di-meja makan tampak berwarna-warni dengan keindahan warna masakan di-sambut sekali dengan selera makan lagi berganda-ganda tinggi nya !

Sayang sekali di-sebab kan kesibukkan melayan keluarga-ipar jadi nya tidak punyai masa me-clip clap semua hidangan masakan yang ter-sangat simple itu! meski pun .. menyesal .. !!

Hari ini di-ramal akan hujan lagi hingga ke-petang, rasa-perasaan yang telah ter-kurang dan  tinggal sejemput itu mem-parah kan lagi keadaan dan rasa-mood sampai ketahap zero! Keluhan yang tidak bermakna, apa kata ke-taman potager clip-clap sayuran yang sedang naik membesar, akan nampak perbezaan pembesaran sayuran semua. Amat senang-hati melihat-saksi ke-atas pertumbuhan sayuran yang kecil perlahan-lahan membesar dengan megah-nya.

Tomates Cornue des Andes.

Courgettes/zucchini lagi, elok di bakar di dalam oven sebagai gratin.

Courgette/zucchini me-lonjong panjang.

Bunga courgettes/zucchini ini elok sangat di-goreng seperti tempura, bukan saja tampak menarik rasa nya manis pabila di-saluti oleh tepung batter tempura.

2 commentaires:

Kak Rose a dit…

Salam Ratna Juwita....beruntung keluarga mentua dapat menantu yg pandai memasak kan... sayang x dapat nak tengok fotonya!

hujan rahmat jugak membuat tanaman digarden Ratna begitu subur, jelous sungguh dengan orang yg rajin bergardening ni... menjadi sungguh ya. kalau dekat sudah tidak malu untuk kerumah ratna meminta sayuran segar tu...haissshhhh!

bintangjauh a dit…

Salam kembali wahai Kak Rose, photos-nya satu pun tak ada, lepas makan tengah-hari terus ber-minum kopi di-terrase .. maka-nya, lepas tu bawa Ibu dan Papa-mertua melawat keliling taman terus ke kawasan tanam sayuran dek kerana Ibu-mertua ber-iya-iya nak tahu ini dan itu plus Kakak-ipar yang banyak pertanyaan itu dan ini jadi nya masa ter-habis segitu. Menjelang senja part menyedia kan hidangan makam malam sebelum Ibu dan Papa-mertua berundur-pulang, Kakak-ipar dan anak dara nya pulang selepas minum petang!

Haissssshhh ... Kak Rose jika kita ber-jiran dekat jangan malu dan segan dengan Ratna apa saja yang teringin dengan tangan terbuka Ratna berkongsi bersama hasilan sayuran semua, rahmat rezeki wajib di kongsi .. ya Kak Rose.
Salam manis manis madu.