mardi 26 juillet 2011

Kalimera Greece! Setenang Lautan di-pulau Poros. Part I

| |

Alhamdullillah ... sudah selamat bercuti pergi juga sudah selamat pulang berbekal kan dengan kenangan yang teramat lagi sungguh indah, sentuhan lembut suasana ...  di manjakan dengan cuaca yang bermentari jernih berkilauan emas.
 Masa dan waktu berlalu mengikut saat yang tepat .. tanpa gegasan, tanpa terburu-buru .. lembut bagai sentuhan sutera nan halus.


Pabila pesawat menyentuh landasan Athens Airport rasa perasaan terus bertukar seperti diri ada lah seorang perantau yang kepingin menyingkap segala isi khazanah sejarah negara yang dijejaki namun terus sedar yang diri ini cuma seorang Ibu bersama sekali anaks dan CintaJL dimana hampir setiap tahun pergi bercuti memberi anaks berehat dengan pandangan ke-dunia nan luas terus mengisi minda terhadap kelainan cara hidup di setiap negara yang di jejaki itu.

Greece ... ada lah sebuah negara yang indah lagi pemurah dengan nature bagai syurgawi, penduduk yang begitu peramah tampak terus datang dari hati nan berbunga, pemurah dengan senyuman yang bersahaja dan yang paling menyentuh hati ini ialah walau-bagaimana pun penat di-tambah dengan karenah mengada-ngada penghuni di-hotel akan tetap terus bersikap lembut dengan senyuman sedih terukir di-bibir dan di-anak mata, sayu gitu jadinya.

Dari Athens Airport terus di-sambut oleh hotel staff-agent juga supir taxi yang sedang menunggu membawa terus ke-destinasi port ke- pulau Poros menaiki boat pantas Flying-Dolphins (Hellenic Seaways highspeed) yang mengambil masa selama 1jam. Tiba di-Poros port di-sambut pula oleh hotel staff-agent juga supir taxi terus menuju ke-hotel dimana mengambil masa selama 8minit sahaja kerana jarak-jauh ialah 4.5km!

Pabila melangkah masuk di-lobby hotel ... ya ampun .. di-depan di-hidangi dengan pemandangan lautan yang luas, biru kehijauan terhenti sebentar tarikan nafas ...  yang maha Esa ciptaanMu ..!


Setiap hari menyaksikan horizon/view nan luas bermentari jernih emas dimana rasa perasaan juga minda tidak lansong memikirkan apa sahaja keresahan hanya kedamaian lembut dirasai pada setiap saat yang di-hargai.

Photo di-ambil dari  lobby dimana mengadap lautan yang begitu luas terbentang indah.

Di-tebing dekat berhampiran terrasse di-tingkat yang paling teratas sekali.

Kelihatan kolam renang dan dibawah adalah pantai tidak berpasir tapi berbatu-batu dimana pabila berkaki-ayam berjalan di-sepanjang pantai yang terhad besarnya ya ampun ...! telapak kaki boleh jadi sakit gitu!

Kelihatan dock dimana boat ber-parking datang dari pulau-pulau yang berdekatan menyinggah sehari di-hotel ini, kebanyak kan dari pulau Hydra juga penduduk dari Athens.

Pemandangan dari lobby dan terus kelihatan roof bar-restaurant mengadap laut.

Sepasang kerusi dari kayu pokok zaitun, dari pintu masuk hadapan hotel.

Lounge-lobby dengan ber-deco natural lembut menambat anak mata pabila memandang tengok.

Dari depan mengadap laut.

Warna air laut biru kehijauan jernih dan begitu masin sampai pedih anak mata maka itu kena pakai mask goggles sebagai "protection" kalu .. yang Bongsu berkata "pedih sampai merah mata dibuatnya Maman" baru lah betul!


Jernih sejernih imbasan crystal kelihatan air laut, setiap kali pasti lama memandang renung kearah batu ini.

Photo ini di ambil oleh yang Tengah dari lounge-chair di-terrasse private beach dock mengadap terus dataran tanah besar Péloponnèse.

Se-pot style antique pokok zaitun berlatar belakang kan pokok palm di-hadapan entrance hotel.


Seterus nya akan di papar kan penerusan photos yang berikut-nya, harap bersabar ya!

1 commentaires:

Cikyan bini MrRuffey a dit…

Salam sis ratna-speechless tgk pemandangan itu...Ya Allah, cantiknya.