samedi 27 août 2011

Pas de Chichis!!!

| |


Sablés ber-kacang almond vanilla dengan taburan gula perang sebagai penyeri hiasan, walau pun sablés ini begitu biasa namun ia-nya ada lah ke-adore-an anak-anak riang semua maka itu sablés ini pasti ada, kemestian gitu.



Baru bikin 2 jenis biscuits sudah merungut penat lah, capek lah, sengal-sengal segala satu tulang badan ... petanda sudah tuek! Esok part tart nenas, tadi sudah selesai menyedia kan jam nya, ada 10 biji tinggal kan satu, mengupas kulit 9 biji nenas terus di parut setengah, di-kisar setengah humban kan ke-dalam casserole, gula putih, gula perang, gula cassonade, lemon/citron dan vanilla pod .. 3 jam tumpu kan kepada jam saja tadi, bagai nak rak!!!



Bahan-bahan ramuan yang di beli semalam, custard powder kemestian salah satu bahan ramuan buat dahlia dan selain nya ada lah bahan deco manisan buat biscuits yang akan di-sedia seterusnya. Walau pun sekarang sudah kesuntukkan masa dan waktu namun dahulu kan yang mana terdaya dan mampu mengada-kan juadah bakal lebaran ini.



Percaya tidak, hari ini baru sahaja nak bermula menyediakan jam nenas dan jika terlarat akan terus buat adunan pastry nya, itu pun terpulang jika mampu dari segi tenaga nanti!

Ya ampun maha keampunan lebaran IdilFitri di tanah Peranchis ini pada hari Selasa (?) gimana bagaimana .. sempat kah?

Sehari sebelum lebaran persiapan juadah hidangan Rasmi harus disediakan ... kata anak hati lebaran kali ini begitu sederhana "pas de chichis" gitu hendaknya, senang tidak pusing berpinar-pinar anak minda karena wajib elak kan rasa perasaan yang bergelora itu! Voilà, habis cerita!


7 commentaires:

Kak Rose a dit…

Salam Ratna, padan pun baru 2 biscuits dah capek... begitu cantik dan teliti sekali buatan biskut ratna ni...tangan tuek kak rose ni pasti tak mampu nak jadikan dahlia secantik itu. kagum sekali

wah, 3 jam kacau jem nenas... pasti banyak nak sediakan tat tu nnti ya..

selamat hari raya buat Ratna sekeluarga dari kak rose sekeluarga jugak... maaf zahir batin kalau ada tersalah silap, terbabas kata semasa kita berpot pet dialam maya ini.. ni nak bakik ke Johor dah! bye, jumpa lagi nanti ya..

Art lover, cinnamonworldofcolours a dit…

Salam Ratna. Terlebih dahulu ingin mengucapkan Selamat Aidil Fitri buat Ratna sekeluarga, maaf Zahir dan Batin.

Wow! menariknya cookies..
Yang Jem Tat tu, beberapa banyak Ratna nak buat, nampak nenasnya begitu banyak sekali.

Have a wonderful Raya!!

bintangjauh a dit…

Salam kembali wahai Kak Rose, Ratna bermohon dari Kak Rose ucapam lebaran dan pintaan kemaafan akan Ratna pohoni di-hari per-1 Syawal ya, kerna Ratna turuti hari Rasminya.

Iya lah .. itu jus nenas pabila di parut kok banyak meleleh lantas di rebus duluan jus nya sehingga pekat baru masakkan parutan/kisaran nenas, ya ampun .. kejang -lengoh kaki berdiri lama .. 3 jam gitu! Sedia kan dua adunan dulu, bikin banyak jam nenas bakal simpanan, senang pabila tringin jam nya sudah sedia ada.
Hari ini baru menge-tart ... ni yang remeh nya wahai Kak Rose ... tart nenas Ratna banyak embelnya!!

Maka nya ... baru 2 jenis sudah mahu nanges gitu .. bunga Dahlia cara Ibunda Kak Rose, kena picit tekan dengan ibu Jari cara dolu-dolu ... Ratna tak reti cara moderen, cuba juga malang nya kok bunga jadi penyek leper lansong terus tetap kan cara dolu lama tradisi bunga dahlia berkembang mekar sampai "cramped" ibu jari!!

Semoga selamat pulang ke-kampong halaman ya Rose berhati-hati di-sepanjang perjalanan pulang, jumpa di-Syawal per-1 dengan ucapan Rasmi.

Salam manis manis madu.

Cik Eka a dit…

wah dahlia..eka suka..kalau disini kita panggil semperit....

sedap nampaknya sis.....cantik..

wah sampai 10 biji nanas..eka buat tat,beli jem segera saja sis..nasib lembut dan enak untuk ditaruk di tengah tat gulung

Anonyme a dit…

wah...akak masih guna golden churn, di malaysia baru baru ini telah disahkan haram. mungkin kandungan di sana berbeza...

bintangjauh a dit…

Salam anonyme, untuk pengetahuan disini tidak terdapat/terjumpa/dijual butter2 dari luar dari Peranchis dikesemua s-market hanya terdapat buatan Peranchis sahaja lagi2 dairy products.
Tin yang dipaparkan ialah Lyle's Golden Syrup, voilà! Jangan risau apa sahaja haram dan halal ni dibawah control begitu "strict" sekali!

Salam manis manis madu.

Anonyme a dit…

ya...ya...kami di malaysia pula dah banyak termakan kek/kuih yang dibuat drp golden churn, dan baru2 ini saja dikatakan tidak halal. Rasanya kat sana lebih selamat.aduhai....anyway, blog akak tersangatlah menarik! :)