mardi 18 octobre 2011

L'Automne au Jardin

| |

Pintu mengadap taman halaman di belakang rumah.

Ini lah se-pokok Buis yang ditanam pada hari Ahad baru ini.

Pokok-pokok Tilleuil berbaris lurus.

Jalan-lorong yang telah diperbaiki-kan pada musim panas nan lalu, bagai nak patah tulang badan mecangkul lorong ini, pasang kan tikar khas dahulu bagi mengelak rumput-rumput liar tumbuh merata terus lapis-kan dengan batu-batu sungai, di-sama-rata kan dataran  di-sepanjang jalan-lorong dan hasilnya? Syukuran!
  
Kelihatan dihujung se-pot bunga geranium yang akan berakhir berbunga juga sekelompok tanaman pokok Iris yang di-beri oleh Kakak-ipar.

Barisan kanan dan kiri anak-anak pokok Buis menjadi pengawal bagi jalan-lorong berbatu sungai. Semasa menanam anak-anak pokok Buis ini sebenarnya hampir tidak larat menghabiskan penanaman yang di-belah bahagian kiri kerana kudrat sudah ke-tahap zero, CintaJL menasihati sambungi penanaman itu di-lain hari akan tetapi pabila di-lihat ... kok tampak jelek gitu ... sebelah ber-pokok dan sebelah pula tidak ber-pokok ... dengan kudrat yang tinggal sejemput itu terus sambung kan penanaman si-anak pokok Buis sehingga selesai ... CintaJL berkata lagi, jika tidak mampu selesai-habis kan penanaman, berhenti sahaja nanti kalu terseliuh itu tulang belakang sudah ber-jam membongkok mecangkul, baik elok berhenti namun diri ini terlalu degil tidak senang di-anak hati dan perasaan pabila membuat sesuatu pekerjaan itu siap di-setengah jalan, mahu-nya selesai kan dengan sejahtera ... syukran dengan keteguhan tenaga yang di-paksa, akhir-nya memberi hasil yang sewajar-nya.

Ini lah si-pokok Buis yang berkurun umur-usia sudah 100 tahun!

Bunga-bunga ini masih terus berbunga, hairan sungguh tidak seperti ditahun sebelumnya dari bulan September sudah kaput, tahun ini kok  terus berkembangan!

Yang ini deretan pokok Buis ber-saiz medium sederhana gitu, voilà!

Tadi kelupaan me-clip clap kan photo pokok pin yang ditanamkan pada minggu lepas, esok jika cuaca tidak mendung-kelam kelabu akan di clip clap jika sempat ya, karena esok akan sebok didapur bagi menyediakan hidangan juga ulangtahun cake buat CintaJL.
Berharap cake-nya akan menjadi .....?


2 commentaires:

Arizakiah a dit…

Salam Ratnaku,
Rajin sekali ratna menatarias taman...sejuk mata memandang.....dan bunga itu....cantik sekali.....

bintangjauh a dit…

Salam kembali Zakiahku, sementara cuaca masihi bermentari dan suhu masihi lembut sejuknya maka itu Ratna mengambil peluang menanam segala bagai tumbuhan hijau, itu pun di-tegah oleh suami .. katanya Ratna terlalu melampau menggunakan tenaga .. iya lah tidak semuda dulu ... sudah tuek!

Iya, pelik sungguh itu kembangan bunga kok terus berbunga cantik!

Salam manis manis madu.

p/s: Ratna cubai berkomentar diblog Zakiah tempohari tapi kok susah, gitu! gimana ya.