samedi 5 novembre 2011

Charlotte Meringuée au Chocolat Noir

| |


Gâteau berdinding Charlotte ini telah di-sedia kan dari semalam lagi, dek karena sudah agak terlewat jam 4 petang tiada lagi sinaran benderang, demikian hari ini rakami photos-nya pula.

Charlotte isi inti ialah gâteau/cake ber-chocolat noir + Nutella ber-noisette/hazelnut itu memberi rasa cake ini bertambah yummy sekali dan ber-tahta kan dengan meringue me-lipat ganda kan lagi rasa yummy yang terlampau yummy jadi-nya!

Pabila gâteau/cake ber-meringue pasti kan jangan terlalu manis itu gâteau ber-chocolat kerana meringue sememang-nya manis manis dan manis jika ke-dua-nya manis tidak serasi hasil rasa gâteau ini.


Daun-daunan si-pokok Tilleul merata-rata berselerak di-hadapan rumah.

Adore dengan gambaran pohon-dahan ber-daunan kuning ke'emasan berlatar belakang sebuah bukit sekitaran kampongulu ini.

Gimana akan di-bersihin daun-daunan yang melambak sarat di-atas dataran sekitaran taman sehingga ke-anak tangga pergi-nya si-daun-daunan Tilleul terbang di-tiup dek angin yang deras dan kuat sekali.


Sejak dua menjak tersedar yang blog ini semakin hari semakin hanya me-papar kan entry mengenai manisan dessert sahaja ... sudah kering kontang idea atau trigin menukar diri? Ada membaca beberapa blog para bloggers semua yang tertanya-bertanya soalan ber-blogging sebenar-nya susah pabila selesai membacanya agak tersentap juga rasa perasaan kerana blog si-BintangJauh ini di-lahir kan demi atas pintaan Ratu-Ratu ditanah-air trigin pingin mengetahui gimana perjalanan hidup harian si-BintangJauh ditanah Peranchis ini. Pada mula-nya begitu berat di-hati melahir kan blog ini karena banyak sekali no no/terms and conditions dari CintaJL lantas terus kan juga demi pintaan mereka semua.  
Malang nya sehingga kini tiada siapa yang sudi ber-komentar ingat kan ada juga balasan dari mereka semua namun ... dan kini terdapat para bloggers yang lainnya begitu mesra baik lagi ikhlas caranya sudah cukup mencukupi mengindah kan harian kerana berpeluang memanjang kan perkenalan juga berbahasa melayu yang di-sanjung tinggi, Syukuran.



Yang ini  berduaan dengan si-buah labu ber-saiz mini comel.

Panjang kata, anaks memuji semua bahawasa-nya gâteau charlotte meringuée ber-chocolat noir ini teramat sungguh yummy sekali, lagi-lagi ada Nutella sebagai isi-inti lagi-lah ber-selera masing-masing menjamu -nya, c'est trop beau et bon!

8 commentaires:

Cik Eka a dit…

sis...

sedapnyaaaaaaaaaaa.....


sis,semoga perkenalan di dalam blog ini berkekalan..apa saja sis rat tulis,kita2 semua akan sentiasa baca..

walau teringin sekali melihat wajah sis,namun eka akur akan term2 yang cintajl sis berikan...

dengan gambaran yang sis letak disini pun sudah memadai rasanya..

eka membayangkan sis rat seorang wanita melayu yang cantik..sebab ada satu entry sis ada bagi bayangan sis rat ada iras wanita melayu lama....

salam dari jauh sis....

Arizakiah a dit…

Salam kasih buat Ratna...

Janganlah berhenti berkarya...setiap blogger ada identiti masing-masing...Ratna dengan gaya Ratna dan zakiah dengan cara zakiah. Kalau semua orang bercerita tajuk yang sama tentu bosan nak membacanya kan?
Zakiah senang sekali menjenguk blog Ratna....melihat keindahan 4 musim silih berganti bersama hidangan air tangan Ratna yang sesuai mengikut musim....
Selamat berkarya....
Selamat menyambut Hari Raya aidiladha buat Ratna....kami di malaysia menyambutnya pada 6 november 2011 hari Ahad.

bintangjauh a dit…

Salam Cik Eka, iya cake secara charlotte ini begitu sedap yummy sehinggakan Nicolas anak bujang sudah makan 3 cake! Iiish ... keterlaluan ... begitu melampau banyak seleranya!

Sebenarnya bukan sis Ratna rasa seperti tidak dihargai tapi serasa seperti tidak di-endah kan gitu dari Ratu2 semasa disekolah dahulu, agak terkilan ... mengapa tiada reaksi dari mereka semua, itu sahaja!

Sekarang sudah kenal mesra dengan-nya Cik Eka yang begitu baik budiman sekali jadinya berbunga-bunga rasa perasaan walau pun hanya segelintir pengikut sis Ratna namun sudah mencukupi kerana tujuan ada nya blog ini di-atas pintaan Ratu2 semua jika sis Ratna ada tujuan apa sahaja nama tujuan itu sudah berkurun sis Ratna lahirkan blog ini, voilà!

Jangan khuatir ya Cik Eka .. sis Ratna akan tetap berblogging dan sayu syahdu dengan sokongan ikhlas dari Cik Eka dan maaf di-pinta kerna masih mustahil me-papar kan diri juga se-isi keluarga, insya'Allah satu hari nanti kita ketemu dengan nyata-nya.

Salam manis manis madu.

bintangjauh a dit…

Salam Kasih kembali buat Zakiah, Selamat menyambut Hari Raya Korban AidilAdha buat Zakiah juga se-isi keluarga, disini juga di-sambut pada hari ini Ahad (sibuk di-dapur berhenti sebentar bagi menjawab komentar semua).

Jangan khuatir ya wahai Zakiah Ratna akan tetap terus berkarya seperti penyataan Zakiah itu, bukannya apa hanya terkilan sehingga kini tiada khabar berita dari Ratu2 satu sekolah dahulu, itu sahaja.

Cuma Ratna tersedar sejak dua menjak isi-kandung blog Ratna hanya papar kan perihal masakan juga taman sekitaran rumah, kok pusing-pusing gitu sama sahaja seakan tidak punyai buah-fikiran maka itu Ratna nyatakan di-entry ini, itu sahaja.

Sangat sekali Ratna hargai dengan sokongan ikhlas dari Zakiah itu, insya'Allah akan Ratna cubai ubah-suai kan isi blog ini.

Salam manis manis madu.

Anonyme a dit…

as'salamualaikum sis ratna,saya adalah pengikut setia sis ratna - silent reader and am here almost twice a day. semuga terus berkarya tanpa jemu dengan tulisan2 yang unik lagi tersendiri! salam perkenalan dari timur :)

bintangjauh a dit…

Wa'alaikumsallam, juga salam perkenalan buat dari timur. TerimaKasih segunung tinggi dengan sokongan yang ikhlas itu, sis Ratna begitu menghargainya tetiba serasa sayu-syahdu ...

Salam manis manis madu.

angahPJ a dit…

Salam ratna..

Rasa sedih juga membaca keluhan ratna..

Kami kenalan2 baru Ratna di sini, semua pun suka dengan apa yang Ratna coretkan.. malah sering tertunggu2 entry seterusnya.. Teruskan menulis ya!

bintangjauh a dit…

Salam kembali Angah,

Hanya terkilan rasa dianak hati, itu sahaja .. kini dipinta buka Fbook senang lagi boleh bersembang selalu (masing2 lebih suka ke-Fbook) tapi Ratna menolak kerna lagi-kan dengan blog ini Ratna tidak mampu dari segi masa ini kan ditambah satu lagi dengan Fbook nanti rumahtangga anak-beranak keciciran semua!

TerimaKasih segunung tinggi wahai Angah, pengambilan berat nan ikhlas teramat sekali Ratna hargai.

Salam manis manis madu.