mardi 15 novembre 2011

Pagi nan dingin ber-es putih, le premier gel/frost de la saison.

| |

Setiap pagi nan hening ...... sepi umpama di-awal subuh yang syahdu, begitu-lah rutin yang di-ulangi pergi bersama menghantar yang Bongsu ke-perhentian bus sekolah dimana jarak-jauh dari rumah anggaran 100 meter, walau-pun sudah besar tinggi boleh pergi sendirian berdikari sendiri namun masihi tidak mahu bercerai  dari kebiasaan menghantar anak karena tahu berpisah dengannya pada waktu sekolah begitu lama, dari jam 7:30 pagi sehingga tiba di-anak tangga rumah pada jam 5:25 petang jadi-nya seharian berpisah dengan yang Bongsu serasa-nya begitu lama sekali.

Hari ini  seperti biasa semasa bersarapan pagi,

Dari pintu dapur kelihatan di-atas dataran rumput-rumput halaman diselaputi oleh taburan es putih yang halus seakan es buat abc yang begitu terkenal ditanah-air. Bersamaan kabus-kabusan menyelubungi suasana pagi dingin yang mencengkam sekali walhal hari ini di-anggarkan bahawasanya cuasa suhu di-awal hari agak nyaman dimana suhu agak tinggi jika mengikut dari suhu musim yang seharus-nya sudah sejuk-dingin sekali.

Gimana pun begitu senang rasa perasaan terhadap keindahan di-sekitaran kawasan taman halaman. Maka itu tercentus kepingin keluar me-clip clap snap photos keadaan suasana nature yang maha Pemurah.


Kelihatan rumput-rumput liar yang di-selaputi oleh es-putih juga kelihatan daun-daunan strawberry liar yang masih bertahan tumbuh sehingga sekarang.

Cantik sekali!

Yang ini juga.

Daun-daunan pokok Chene/oak yang akan dijadi kan sebagai bonsaï.


Juga pokok Buis, cantik begini!

Rumput-rumput ber-es putih, ber-latar belakang kan pokok Tilleul yang semakin hampir rontok tanpa daun-daunan-nya yang kini begitu ketara kelihatan rupa-paras si-pokok Tilleul dengan dahan-pohon-pohon-nya.

Honey Aristocat mengikut sama di-taman, begitu berbeda kelihatan rumput-rumput yang ber-es-putih dengan bahagian rumput-rumput dibawah mentari tanpa es-putih.

Honey Aristocat tengah sedang memandang ke-arah se'ekor anak kucing jiran, begitu tajam pandangan-nya!

Anak kucing jiran terus datang menghampiri si-BintangJauh dan Honey Aristocat tidak lepas memandang-tengok walau se-saat pun ke-arah anak kucing tersebut, garang sungguh karena tidak betah "territory"-nya diganggu begitu!

Oleh karena si-BintangJauh ada dekat bersama honey Aristocat maka itu tidak terus menyerang, kalu ... suara menyerang meowi-nya kok umpama guruh mengaum garang gitu.

Yang ini pandangan lembut-anggun kerna nama-nya di panggil ... Honey .. Honey ... supaya melihat ke-depan .

Kelihatan Honey Aristocat sudah beransur pergi ke-tepi rumah, tengok mepandang dari jauh sahaja kemungkinan telapak tangan dan kakinya serasa sejuk-dingin.

Walau pun hari ini ber-mentari dengan gemilangnya namun suhu di luar agak dingin sejuk sekali. Pabila suhu-nya begini kok selera makannya besar begitu, tengah terkial-kial berfikir sebagai minuman petang ini apa-kah manisan yang paling mudah dan cepat di-sediakan? yang Bongsu memohon goreng Churos/chichis dari Sepanyol dan diri pula kepingin Profiterols au chocolat praliné, gimana ya?


7 commentaires:

Cik Yan a dit…

mengimaginekan diri berada di tempat sis Ratna..alangkah teringinnya nak kesana sis...wallah cantik sungguh photo yg sis snap ye..

Art lover, cinnamonworldofcolours a dit…

Salam Ratna..
Hmm..sedapnya dapt memijat kan kaki ke rumput2 nan beku tu ya..
Lepas tu mengigil, hehe.

eLL a dit…

Sis Ratna, kenapa tidak diclap clap kan gambar princess Elyne Gabrielle utk tatapan semua

NaniRostam a dit…

Salam darling...pagi yang menenangkan...keindahan yang mendamai...

Rat apa khabar?

Nani sibuk..alhamdulillah sihat walafiat.



Take care.



Salam kasih sayang.

Muna a dit…

cantiknye... teringin nak rasa pegang sajli...;)

NURHUDA a dit…

sungguh teringin bersama kak Ratna meng clip clap suasana indah di sana ketika ini.

Arizakiah a dit…

Salam kasih buat Ratna,

Oh....sekarang sudah musim salji rupanya..
Sejuk tapi mendamaikan....zakiah memang suka melihat suasana kehijauan....tambah dihiasi dengan butiran salji..aduh..indah sekali....tapi sayang sungguh....zakiah tak dapat lagi dapat melihat suasana salji dari sana kerana keputusan ratna untuk berhenti sementara dari bersiaran....
Zakiah menghormati..tapi jangan lupa untuk mengintai-intai zakiah di sini ya?.....

Selamat menguruskan rumahtangga dan keluarga tercinta....