jeudi 31 mai 2012

Siapa makan gula mengapa terasa pedas!

| |




Peringatan kepada barangsiapa yang berolok-olok disebalik tabir blog dengan menggunakan ayat-ayatan hikmah bagi memputar-belitkan pertimbangan sesiapa yang senang termakan-pujuk oleh penulisannya yang berbunyi seakan "dia lah" sahaja yang tahu dan ngerti perasaan hati orang lain, hanya "dia lah" sahaja yang memahami arti persahabatan walhal itu hanya untuk menarik perhatian supaya dianggap "dia lah" yang berjiwa halus & mithali, dan hanya lah "dia" yang selama ini tidak kisah dengan apa juga karenah yang remeh temeh sehingga pengorbanan bersusah payah itu semestinya dicanang kompangkan!





Yang hairannya... iya hairan sekali, kok ramai yang terjerumus percaya bulat sebulat dunia nan luas ini oleh penulisannya yang bertaraf palsu itu...lantas meng-iya kan setuju dengan akurnya... menjadi kan hanya "dia lah" seorang yang berhati perut bertaraf mulia lagi punyai perasaan yang murni, benar kah murni pabila dikaji dengan sedekat logik bahasa penulisannya itu semata-mata untuk mem-famous kan dirinya secara murah!



Serasa trigin kepingin berhenti menutup mengundur diri sahaja dari ber-blogging namun... wajar kah hanya beralasan begini hanya sekadar karenah-karenah sekelumit orang-orang yang bertopeng muka-wajah palsu juga berupa kepala Medusa!!! Sesungguhnya diri ini tidak mahu ditempiaskan atau termasuk didalam golongan lingkungan mereka-mereka yang bersubahat atau bersekutu itu walau pun tahu lagi ngerti diri ini tidak ada kena mengena dengan orang-orang tersebut yang kerjanya asyik memuji diri sendiri, berbangga secara automatik dan perasan sepenuh 24 jam sepanjang 365 setengah pusingan hari menjadi genap setahun!!!


Kasihan... belas kasihanku kepada sahabatku yang menjadi mangsa keadaan...


Si-BintangJauh kecewa dan murka sesungguhnya.......




20 commentaires:

Kak Rose a dit…

Salam Ratna....

sesungguhnya kita tidak akan dapat memuaskan hati semua orang sepanjang masa dan dalam masa yg sama hati sendiri pun tidak dapat dibelai dengan sempurna kan...

jangan mengalah dengan keadaan yg sebegini... teruskan menulis buat kepuasan hati....

Anonyme a dit…

Assalamualaikum Bintangjauh.

marah pada siapa? Yang pasti saya bukan orang yang kamu maksudkan.

Saya juga ada blog tapi saya tidak pernah kisah kalau ada pembaca atau pelawat pada blog saya. Saya rela begini.

Ada sekali saya saya ter..komen menggunakan nama pena saya tapi selainnya saya rela selaku anonymous.

I've reached a point in life where it's no longer
necessary to try to impress. If they like me, that's good. If they don't like the way I am,that's too bad.

That is me, I hope U can apply the same to yourself. Life is unfare, get used to it.

Wake up and life goes on Ratna. The most important your loves ones are around supporting you. Be brave

Ahkak

bintangjauh a dit…

Salam Kak Rose juga Ahkak,

Tidak marah/murka dengan yang Ratna kenali semua para bloggers cumanya bersimpati terhadap seorang sahabat baik yang selama ini bertubi-tubi dikenakan oleh mereka yang tidak bertimbangrasa lansong terhadapnya...

Maka itu Ratna pertikaikan secara rengkas sahaja bagi menaruh harapan semoga kepada barangsiapa pun cuba lah jangan bersikap angkuh dan sombong juga bermuka-muka, sudah-sudah lah karena umur usia juga sudah lewat... seboleh mungkin insaf kan diri dan bersihkan jiwa yang berserabut itu.

Panjangkata... entry hari ini berkenaan simpatinya Ratna terhadap seorang sahabat baik, itu sahaja!

Salam manis semanis madu.

Art lover, cinnamonworldofcolours a dit…

Aslmkm Ratna..
Hidup ini kadang2 tidak adil..tetapi itu lah kehidupan sebenar..
Manusia itu tak sama. Ada yg tulin, ada yg palsu,hehe.
Bagus juga Ratna mengeluarkan apa dipendam sekurang2nya org yg merasa pedas tau akan perasan Ratna. Diharap org begitu, sedar dirinya!!

Rindu akan Ratna di blogku...

Arizakiah a dit…

salam kasih buat Ratna...

Siapa tu.....???? Semoga zakiah tidak termasuk dalam kategori manusia hipokrit seperti yang Ratna maksudkan.....

Anonyme a dit…

assalam Ratna
Pada mulanya berdebar2 baca entry nih sehinggalah baca penjelasannya pada KakRose/Ahkak, lega sikit rasa.

Itulah namanya kehidupan namun ia perlu diteruskan juga. Semoga kita ambil iktibar dari pengalaman buruk/baik yg dialami oleh orang lain...CS

bintangjauh a dit…

Wa'alaikummussalam dan salam sis Iha,

"Lumrah manusia" begitu lah buah pandangan yang rengkas yang sering disuarakan, namun perkataan "lumrah" itu sudah bertaraf "banal" maka itu ia-nya menjadi suatu kebiasaan sehingga tiada siapa yang hairan!

Sampai kiamat serasanya hidup ini tidak akan adil seadilnya karena kebanyakan manusia lebih menyerong kepada bisikan yang berapi bernyala bernama....?
Iya, sis Iha... Ratna tukarkan chili kepada gula karena banyak yang pandai bersandiwara semanis gula...

Salam manis semanis madu.

bintangjauh a dit…

Salam kasih kembali wahai Zakiah,

Tidak sekali-kali Ratna bersangka buruk terhadap kenalan sahabat yang Ratna hargai sesungguhnya... bukan Zakiah juga bukan sesiapa sahaja para bloggers semua, ia-nya berkenaan seorang sahabat baik Ratna yang di-anaiya oleh teman-teman sahabatnya maka itu Ratna pertikaikan secara rengkas bagi meluahkan rasa kecewa dan betapa murkanya Ratna mengenai keadaan situasi yang sebenarnya, itu sahaja.

Salam manis semanis madu.

aznimatisa a dit…

Assalamualaikum Ratna bintang jauh.

Apa khabar Ratna dan seisi keluarga. Harapan dekni agar semuanya sihat dan dilindungi Allah Taala selalu hendaknya.

Pertama kali dekni mengenali Ratna adalah lingkungan 1 - 2 tahun yang lalu secara tidak sengaja menerusi penulisan gaya kuno Ratna ala bangsawan,.( memandangkan minat ku pada sastera melayu lama)

Seingatan dekni masa itu,. Ratna menggunakan profile picture salji putih berlatar langit biru, yang sama seperti kekal hingga ke hari ini. Dalam kotak profile picture, tidak kelihatan langsung wajah pemilik blog Chez Ratna JG. Blog Ratna di hias gambaran Mahkota emas lambang satu keagungan penulis dalam frasa sederhana.

Hari ke hari wajah penulis blog yang bernama Ratna ini tidak pernah muncul,.dan dekni juga tidak pernah persoalkan bagaimana rupa parasnya sehingga mendapat "hints" dari penulisanmu,. bahawa Ratna mengikuti blog sahabat akrab dari sekolah sama belajar di tanah air. Maka ditakdirkan Allah, menerusi blog sahabatmu,.dekni "andaikan" itulah Ratna (wajah keibuan.. rambut disisir kemas bersanggul dengan busana berwarna lembut dan bergambar santun)

Jika Ratna masih ingat, dalam komen lama dan telah lalu,. dekni telah menggambarkan Ratna adalah begitu dan begini rupa parasnya, hingga Ratna hairan siapakah gerangan dekni yang seolah-olah mengenali Ratna dialam nyata.

Sebagai tanda persahabatan Ratna membalas kunjungan ke blog dekni, menyatakan kemaafan yang tidak terhingga,. dan merasa tidak adil kerana begitu mudah dan sangat "directly" dapat melihat rupa paras dekni sekeluarga,sedangkan Ratna disebaliknya, atas dasar prinsip yang layak dihormati.

Ratna...walaupun komen dekni kali ini menjela-jela panjang lebar, seperti warkah......dekni terpanggil untuk menyatakan hanya semata-mata... I adore the way who you are once upon. Dekni rindu untuk "membaca" Ratna yang dulu,Ratna yang berusaha membalas setiap komen pembaca blogmu walaupun lambat atau pendak balasan Ratna tetapi menghargai.

Kekalkan lah dirimu itu seperti mana yang dekni kenali suatu ketika dulu. Wanita yang dibesarkan oleh Almarhum Moyang yang penuh kesopanan dan kesantunan diri. Usahlah Ratna menjadi bukan diri Ratna yang asal..kekalkan sifat Ratna yang sangat penyabar, penyayang dan penuh redha dan menghargai sahabat maya. Bersyukur menjadi dirimu yang asli penuh sifat keibuan dalam kesantunan wanita melayu walaupun telah lama menjadi bintang jauh yang berkelip-kelip di bumi Perancis.

Ratna..dekni mohon ampun dan maaf yang tidak terhingga.,atas tutur kata yang tidak terduga,. I love to see "the old version" of you..soft and humble and down to earth.

Yang baik dari Allah, yang tidak sempurna adalah dari manusia hambanya yang lemah lagi kurang arif.

Salam dari sahabat lama dialam maya ~ Dekni

bintangjauh a dit…

Wa'alaikummussalam dan salam CS,

iya, sesungguhnya tidak juga Ratna mengerti sepenuhnya gerakan sentuhan hati seseorang itu, palsu atau tulin bercampur aduk berserabut... didepan manis dibuat-buat, kok dibelakang kus semangat... lagi parah gerun ngeri jadinya! Masih kah ada manusia terakhir sebegitu rupa sifat kelakuannya!

Seperti katanya CS jadikan sebagai iktibar pengajaran juga sebagai panduan diri senantiasa.

Salam manis semanis madu.

eLL a dit…

tabahlah hati ye sis rat. mohon maaf sekiraya komen saya disini selama ini mengguris hati kecil sis rat. tolong ingatkan aku kiranya ku tersasar jauh.

sayang sis rat, meh peluk erat-erat

bintangjauh a dit…

Wa'alaikummussalam dan salam wahai Dekni,

Khabarnya baik dan sehat sejahtera begitu juga seisi keluarga, Alhamdulillah...

Jangan cuba dibayangkan yang samar serasanya, karena diri Ratna sendiri merasa rimas dengan "terms&conditions" dari suami, sedangkan diTanahAir temph'hari kok berkepit rapat begitu senantiasa jadinya rimas nian... apa kan daya Ratna sehinggakan sekarang suami masih berkeras dengan prinsipnya itu! Insya'Allah disatu hari nan indah seindah air embun dipagi subuh pasti gambaran photo Ratna&seisi keluarga akan menjadi kenyataan.

"The old version" itu sedikit demi sedikit Ratna ubah-suaikan karena katanya Kekanda Besar anakandanya semua kurang memahami isikandong bahasa yang Ratna guna-sampaikan dan ramai disana juga kurang ngerti... jadinya semenjak dua menjak ini ada sedikit kelainan namun bagi Ratna masih tidak jauh perbedaannya, penulisan bahasa ini menjadi semi klasik begitu.

Tidak semestinya Dekni bermohon kemaafan begitu sekali karena kata-kata Dekni bernada hampa diatas perubahan Ratna itu dimana Ratna hargai sesungguhnya karena pertukaran sedikit itu seolah diri Ratna sudah tidak asli setulin benar seperti dahulu...

Ratna yang semestinya memohon seribu kemaafan diatas banyak perkara yang tidak mungkin dimakbulkan...mungkin dengan sedikit kesabaran pasti akan terlaksana.

Salam sejahtera buat Dekni nan manis rupawan.

Salam manis semanis madu.

bintangjauh a dit…

Salam eLL,

Tidak pernah sekali-kali eLL ada mengguriskan rasa perasaan sis Ratna, ya ampun... jangan begitu... eLL ada lah seorang kenalan dialam maya yang sis Ratna hargai segunung tinggi sesungguhnya.

Sayang juga dengannya eLL yang penyayang...

Salam manis semanis madu.

Cik Eka a dit…

sabar ya sis rat...

kita2 ini kadang2 tak nampak orang yang sebenar disebalik penulisan blog...

tapi,rasanya kita tahu mana yang jujur atau tidak...

kan sis....

bintangjauh a dit…

Salam Cik Eka,

Iya... kesabaran yang cekal lagi teguh bagi melawan segala bagai perkara yang kusut dengan orang-orang yang ber-akhlak bertaraf terburai entah kemana itu...

Iya... keikhlasan seseorang itu jelas boleh terserlah dengan mudahnya diketahui sama'ada jujur murni ikhlas peribadi dan pendiriannya tanpa ada sebarang kesan "be hypocritical/mealy-mouthed"!

Maka itu sis Ratna mahunya dengan yang bersih sahaja seperti Cik Eka...
Jadinya diri menjadi bersih jauh dari orang-orang yang bergelumang dengan cara berpura-pura palsu itu!

Salam manis semanis madu.

angahPJ a dit…

Salam ratna..

Baru sempat nak beri komen di sini.. baru pulang dari bercuti di Terenganu.. Harapan saya agar apa2 komen saya sebelum ini, tidak ada lah yang menyinggung hati ratna.. Saya iklas untuk berkawan dgn ratna kerana tertarik dgn bahasa melayu lama ratna.. :)

Anonyme a dit…

hairan juga bila ada yg follow kemudian suka dgn n3 ini tapi sebenar dia tak tahu penulisan dia penuh dgn apa yg ada pada n3 ini

bintangjauh a dit…

Salam kembali Angah,

Selamat pulang dari bercuti, gimana cutinya?

Wahai Angah, sudah Ratna nyatakan dengan seterang dan sejelas-jelasnya bahawasanya tidak sesekali Ratna berkecil hati terhadap kenalan para bloggers semua... tidak pernah Angah menyinggung atau mengusik rasa perasaan Ratna, jadinya aman tenteram kan hati&jiwa ya, Angah ada lah salah seorang para kenalan dialam maya yang Ratna hargai sesungguhnya...

TerimaKasih segunung tinggi dengan kenyataan tersebut karena Ratna sendiri merasa agak janggal dengan cara penulisan ini sedari sesungguhnya yang ia-nya bertaraf kuno dan tahu tidak banyak yang suka membacanya...

Salam manis semanis madu.

bintangjauh a dit…

Salam 'Anonymous',

Tidak Ratna ngerti disebalik sebaris ayat-ayatan yang ingin disampaikan itu, boleh kah 'anonymous' mengulasi yang tersurat lagi tersirat itu dengan selengkapnya karena ia-nya seperti ayatan yang bergantung = sukar memahami dengan sepenuhnya.

Salam manis semanis madu.

my name is lily a dit…

assalammualaikum wbt kak ratna...

baru hari ini berkesempatan untuk inform kakak yang saya berkongsi luahan kakak di belog saya. Saya harap kakak tak "murka" pada saya pula... :)

Apa yang kakak sampaikan, saya juga rasa begitu. Selama-lama ini....

8jun saya post entry saya dan 9jun ada yang dtg ke belog kakak dan memberi comment sbgai anonymous menyatakan ketidakpuashatian beliau. Saya tahu siapa dia....

Saya hanya berkongsi rasa dengan kakak. Saya tahu siapa pengunjung belog saya, samada terang atau gelap, sy sekadar meluah rasa,mengapa pula dia yang sentiasa mengintai mencurik masok ini, yang tak pernah dialu alukan kedatangan malah mengaku tidak pernah menyinggah, tetapi dia pula yang seperti terkena cili hidangan saya.....

Maaf jika kelakuan saya hanya mengundang rasa tak selesa di rumah penulisan kakak ini...

regards,
lilyabdghafar@gmail.com