samedi 16 juin 2012

Ruang bunian bertenggek...

| |

Sesudah musim sejuk berakhir musimnya... semenjak dan sehingga kini ruangtamu salon ini tidak ada penghuninya... suasana begitu samar... ibarat sesamar hati yang selamanya berduka lara terkapai-kapai mencari penghibur duka! 
oh la.. la... la, sebaris ayatan (yang semestinya di abaikan!) ini umpama kan sebagai gurindam rasa...

Cuma, disebelah ruang yang dijadikan ruang membaca aka ruang library kelihatan tampak bercahaya terang benderang karena tiada penutup tingkap.



Ke-sana, semata-mata hanya jika terpandang Honey Aristocat sedang lena bobok dibawah sebuah meja diatas dataran sebidang tenunan kasar permaidani dari ethnic nomade dipergunungan Tabriz Persia bagi keselesaan yang di-idamkan...

Kesudahannya... ruangtamu aka salon ini terbiar... berabuk petanda tidak peduli... tampak kusam tanpa seri! Jadinya... wahai BintangJauh selaku sebagai seorang surirumahtangga semestinya dari sekarang membersihi segala bagai kotoran yang sudah terlama tidak di-endahkan dengan sengajanya... juga kembalikan keserian ruangtamu ini supaya semangat nan lesu dapat dinaikkan kembali...
Penutup sebingkai tingkap ditutup rapat... mengkelam samar-samar kelabu lembut suasana keadaan seolah ruangtamu ini khas duduknya tempat makhluk halus yakni bunian bersidang di-antara kalangan golongan mereka sahaja... jauh kan lah perumpamaan itu... meremang rasanya namun kesangsian mengenainya ada kah benar ada kah dongeng atau palsu seperti lagenda mistik yang sarat dengan misteri sepenuh tanda tanya yang tersirat&tersurat padat dengan kesangsian yang tidak terjawab...


Duhai aduhai... semangat penyeri dimana kah dikau...

Nota: Mutu gambaran photos semua tidak begitu menarik karena kekurangan cahaya jadinya begini lah hasilnya...

6 commentaires:

NaniRostam a dit…

salam ratna..di harap sekeluarga sihat walafiat..


Waduh..tak perlu upah id. Ratna punya id lagi superb...

Harap ratna boleh tunjuk ruang lain untuk nani cetuskan idea menghias rumah.

rumah nani pun id nya sudah expired...agak bosan sekarang ni...


sedang berangan untuk menukarnya...tetapi masih tercari cari konsep yang mudah dah cantik..

teruskan berkarya untuk cantikkan kediaman....

salam kasih sayang....

Anonyme a dit…

Assalamualaikum wahai si BintangJauh.

Bulatkan hati, beli dan ganti aja yang mana perlu. Kalau jemu dengan konsep timur oriental. Mixed and match aja dengan made in France. Pasti cantik.

Saya baru pasang tirai baru berkain black master berlapis lace warna coklat muda. Earth colour gitu..aku yang perasan..erk!

Ahkak

bintangjauh a dit…

Wa'alaikummussalam dan salam Ratuku Nani,

Alhamdulillah, seisi keluarga sehat dengan sejahteranya, begitu juga dengannya Nani semoga seisi keluarga juga sehat Wal'afiat.

Sebenarnya dibahagian ruang-ruang lainnya masih lagi tidak semenggah rupaparasnya maka itu tidak diperagakan, rumah berusia uzur begitu banyak yang harus diperbaiki elok, tidak pasti bilamasa akan selesai sempurna...

Ratna papar peragakan ruangtamu karena terputik sebuah idea ketika mahu membersihi pintu cermin fireplace yang terbiar ireng seirengnya tanpa dipedulikan, jadinya sebelum Ratna memulakan acara sental menyental... me-clip clap dahulu gambaran ruangtamu sebagai entry buat hari ini, voilà...


Insya'Allah, Ratna juga trigin menambah satu dua perabot namun harus bersabar dahulu karena waiting list-nya begitu menjulang tinggi!

Salam kasihsayang juga buatnya Nani...

p/s: nanti Ratna dring drong Nani ya, cubai tapi tidak berjawab?

bintangjauh a dit…

Wa'alaikummussalam dan salam wahai Ahkak,

Setakat ini Ratna tidak ada perancangan untuk menukar ganti cumanya dimasa terdekat akan menambah satu dua perabot cenonet "bien sûr" yang ber-made in Peranchis...

Tirai-tiraian baru sebagai perayaan nanti? Ratna cubai bayangkan gabungan dua warna tersebut pasti cantik anggun rupaparasnya.

Salam manis semanis madu.

Art lover, cinnamonworldofcolours a dit…

Aslmkm Ratna..
Alahai bunian bertenggek, takut saya!
Rumah kalau banyak ruang memang tak semua yg kita selalu duduki..Tambah pula penghuninya tak ramai.
Ratna kena lah adakan keramaian 'Evening Tea with friends' baru lah ada semangat dan akan berseri kembali!

bintangjauh a dit…

Wa'alaikummussalam dan salam sis Iha,

Makanya... diumpamakan sebegitu rupa... Bilamasa ada tetamu sukanya berada diruangmakan atau di-terrasse/patio, bila diajak ke ruangtamu mereka berkata "didapur lagi seronok!" seperkara lagi orang-orang Peranchis tidak suka ditinggalkan sendirian bilamasa tuanrumah sedang menyediakan itu dan ini semahunya berbual mesra tanpa terkerat oleh kesibukan tuanrumah atau jika hidangan sudah tersedia diruangtamu terpaksa berpindah ke ruangmakan atau dapur atau di-terrasse diatas permintaan Ratu-ratu Peranchis karena disini kampongulu sukanya begitu tidak formal dan seringkali mereka berkeras secara lembut dan mesra untuk tidak berada diruangtamu... sudah cara tabi'at mereka begitu, ikuti sahaja.

Hanya Ratu-Ratu dari Grenoble adore berada diruangtamu... akan tetapi memasing bekerja dan musim panas yang dipilih untuk datang karena boleh berenang-renang seperti ikan emas dikolam renang dan kesudahannya waktu bersama diluangkan diluar yaitu taman halaman sambil berminum petang diterrasse/patio, voilà.

Seperkara lagi, tidak mepamer peragakan suasana ketika "evening tea with friends" karena mereka tidak mahu diri ditunjuk diblog Ratna, jadinya tidak "happening" .....!

Salam manis semanis madu.