dimanche 14 octobre 2012

Tatkala... katanya di-cuisine....

| |




Ahad nan monyok... monyok sesungguhnya.. humide, berlangit kelabu... berudara dingin brr brr... serasa mahunya menyorok didalam duvet berbulu itik angsa nan lembut lunak ...

Namun...

Harinya minggu ada lah hari yang ter...paling sebok sekaaaaali, pelbagai juadah makanan yang semestinya dikendali sempurna kan sebagai bekal-bekalan untuknya yang Tengah di-Valence juga CintaJL dan yang Sulong di-Grenoble dimana sepanjang semingguan berada jauh darinya si-BintangJauh ... begitu lah agenda acara setiapnya hari Ahad!



Seawal pagi lagi CintaJL sudah bermula menyedia kan la confiture aux framboise/raspberry karena simpanan yang ada sudah lama habis... dan yang Tengah tanpa homemade jam dari airtangan Papanya kok lansong tidak mahu bersarapan pagi... semahu sehendaknya hanya la confiture Papanya yang dapat menepati seleranya... manja sekali!

Gambaran photos gimana caranya CintaJL ketika didalam penyediaan jam, ini proses menapis dan memerah...


Hampasan bebuah framboise sesudah diperah, serupa ice cream rupaparasnya...


Kelihatan gula, bekas-bekas pots/jars dan penutupnya setelah direbus aka sterilised untuk mengekal kan simpanan yang lama..


Sedang menggelegak didih...


Sampai berbuih-buih...

Voilà! sudah cukup masaknya... merah menyala warnanya dan seisi dapur berbau harum semerbak!


Acara mencedok terus dituang kedalam cerowong khas...


yang semestinya di-isi penuh kedalam pot/jar...


sempurna sudah...


Acara posing me-posing pula...



Alhamdulillah ...dikawasan potager masih ada lagi lebih-lebihan bebuah framboise, lantas dijadi kan sebagai penyeri...


Adore... gambaran photo ini! 


Dari tangga kedengaran suara yang Tengah ber-merci merci/terimakasih tanpa henti petanda menghargai segalanya sambil memeluk manja Papa CintaJL... bahagia serasa hati pabila menyaksi kan karenah yang Tengah begitu gumbira bersarapan pagi dengannya la confiture de framboises dari airtangan Papanya...

Kendati pun hari ini bercuaca monyok namun serasa perasaan begitu gemilang...

8 commentaires:

Nor Azira Mohd Yunus a dit…

Assalammualaikum, kalau yang warnanya hitam itu dipanggil raspberry juga ke? Haritu sewaktu ke Bandung, terjumpa buah raspberry ni....ada 2 warna. Merah dan hitam....yg hitam tu org Bandung panggil blackcurrant tapi blackcurrant bukan berbentuk mcm ni dan rasanya pun x manis tapi masamkan?

Art lover, cinnamonworldofcolours a dit…

Aslmkm Ratna..
Hmm...harumnya bau Jem Ratna, hingga ke sini boleh dihidu.
Tengok pun sedap, apa tah lagi rasanyanya.

Cik Eka a dit…

kalau dekat,eka nak mintak satu balang....

hehehehehe

Angah a dit…

bertuah anak-anak Ratna..merasa air tangan ibunya..

Anonyme a dit…

Assalam Ratna
Tolong kirimkan sebotol dua untuk I dan Iha ya? Merci :-)
-CS-

Anonyme a dit…

assalamu'alaikum..

Banyak lebih tu, kirim kan satu ke PJ ni..

angah_PJ

mommy yaya a dit…

alahai..suka memdengar ayahnya yang rajin memasak..hiks

bintangjauh a dit…

Wa'alaikummusalam dan Salam Nor Azira,

yang hitam itu namanya blackberry/ la mûre dimana tangkainya menjalar dan berduri penuh, seimbas dengannya raspberry cuma warna tidak sama , blackcurrant pula bertangkai rangkai halus dan bebuahnya satu satu biji terletak ditangkai jadinya tidak serupa sama...
Iya disini ada tiga warna yaitu merah, kuning dan putih dimana ianya begitu jarang ada dijual dipasar...

Salam manis semanis madu.