mercredi 7 novembre 2012

Roti Brioche gebu...

| |



 
Cuaca dihari ini begitu gemilang dengan sinaran mentari sampai menyilau kan sepasang mata... semingguan hujan turun tanpa henti, diawal pagi kelihatan kabus-kabus putih menyelubungi seisi kampongulu ini dan syukran kepadaNya menjelang waktu sebok didapur suasana berubah yang monyok dengan kekabus tebal menjadi cerah gemilang indah dengan udara nan nyaman sekali...

Semangat diri pun bagai diseru supaya menyedia kan roti brioche sebagai minum petang ini... separuh pagi sudah menyinsing lengan baju... menguli dan terus diuli tepung adunan roti seperti yang disaran kan sampai lenguh jari jemari dan hasilnya... Alhamdulillah..


 
Yang ini versi loaf bakal sarapan pagi...

 
Gebu... dan halus teksturnya, semasa dihiris potong agak hangat jadinya tidak teliti rupa potogannya...

 
Lebih adunan tepung dapat 3 roti brioche lagi...

 
Dataran roti digunting berupa bunga...

 
Dimusim dingin sejuk sebeginian begitu sesuai berminum petang bersama roti brioche yang di-oles dengan salutan butter masin sel de Guérande juga confiture/jam maison, akan tetapi yang Bungsu senangnya roti brioche bersalutan dengan Nutella...

Voilà!

5 commentaires:

Anonyme a dit…

Salam Ratna...sibuk menguli roti ya..cantiklah roti tu,nampak sangat gebu...
Sabtu baru2 ni kak nur n family ke Colmar.Kami bermlm di Munster.Malam tadi baru balik.Makcik hotel kat Munster tu ada bagi resepi kugelhopf.Maybe akan kak nur cuba dlm waktu terdekat ni...hehe..tak taulah jadi ke tidaknya....Now dah terliur tgk brioche Ratna...yummm

Salam mesra dari kak nur

anariffin a dit…

eee..pandainyer la akak masak..
tiap2 hari kenyang perut sebab tgok blog akk...
cam mane nak pandai macam akk ye..jeles nyer..

Art lover, cinnamonworldofcolours a dit…

Aslmkm Ratna..
Roti memang kegemaran saya, tak kira waktu. Membuatnya juga mendatang kan kepuasan, setelah ia naik berganda.
tengok roti Ratna nampak gebu dan semestinya enak, ya Ratna.

Fadilah Mohyiddin a dit…

As salam. Nk resepi brioche loaf tu boleh?

Fadilah Mohyiddin a dit…

As salam. Nk resepi brioche loaf tu boleh?