mardi 22 janvier 2013

Pastel versus fluo !

| |


Sedari menetap di Grenoble berumah apartment tanpa bertaman halaman,  dimula kan dengan beberapa pasu koleksi bonsaï  begitu seolah berpokok didalaman dan sebagai penaik seri bunga-bunga segar ada lah penyeri dalaman dimana disetiap ruang pasti ada sepasu atau se-vase tumbuhan berbunga mekar berkembang... begitu rasa perasaan berbunga-bunga apatah lagi dimusim sejuk dimana suasana di bandar Grenoble teramat lah murung lagi monyok !

Di pasar terbuka ada lah tempat yang sesuai untuk membeli bebunga segar yang datang terus dari petani kecil, diantara penjual yang ramai hanya satu menjual sayur-sayuran bertaraf tulen/organic/bio tanpa "residual pesticides" yaitu seorang nenek hampir uzur ada lah tempat utama yang ditujui dahulu disamping membeli segala sayur-sayuran juga buah-buahan yang begitu segar sekali... selama di Grenoble, selama itu lah membeli darinya yang dicucuk tanam oleh suaminya, senang lagi adore bunga-bunga si kembang mekar sesegar air embun dinihari rupaparasnya yang datang terus dari kampong bertaraf desa dan setiap kali nenek terpandang si-BintangJauh terus terukir senyuman nan lembut dari wajahnya yang dimakan usia...

Semenjak menetap di kampongulu ini, kebiasaan itu terus diamalkan... lagi-lagi tempat tinggal ini berlokasi agak terpencil jadinya agak jarang keluar menengok dunia... dengan adanya bunga-bunga segar maka terhibur lah rasa perasaan dengan kecantikannya yang semulajadi...


 Yang mana satu pilihan warna yang disukai terhadap Azalée/azalea yang mempunyai dua warna yaitu sepasu berwarna pastel rose lembut dan pasu kedua berwarna rouge/merah fushia...

 Jika tiada kesilapan, sepasu azalée ini dibeli pada bulan November tahun lepas dan berbunga kembang sehingga disaat ketika ini...

 Warna rose lembut... j'adore !

 Setiap hari sudah menjadi kebiasaan... diawal pagi pasti melirik kearahnya !

 begitu rasa perasaan sertamerta menjadi nyaman...

Oops... !! ruangtamu masih beraya natale... 

Pastel atau fluo?

 Hampir dua bulan pokoknya Noêl duduk diruang tamu yang kini tampak seribut, semakin letoi dedahannya mengering longlai... petanda waktunya kena dikemaskan pada masa yang terdekat !

 Adore kuntum bunga yang masih tertutup...


 Rouge/merah fushia, ayu rupaparasnya...

2 bulan lepas sudah berkembangan mekar, layu kering bebunganya lantas terus berputik lagi dan kini sedang sarat mengembang mekar...

 Maka itu masih kurang rimbunannya jika dibandingkan dengan si rose pastel.

 
Voilà.


3 commentaires:

Anonyme a dit…

Salam Ratna,
Aduhaiiii cik aza...anak2 manjaku...tengok aje gmbar2 Ratna ni terus knur jadi rindu pada anak2 di kampung...Ingin rasanya memicit2 cik aza fuschia tu..and cik aza pink yg lembut...Senang dijaga cik aza ni,nampak mcm manja tapi sebenarnya tidak...jika kena makanannya gemuk2 bunganya....Rinduuu

Salam mesra dari Kak Nur

Anonyme a dit…

Salam Ratna n K.Nur,

Hehehe K.Nur... baru je balik hari tu nengok aza, anak2 manja K.Nur tu, dah rindu2an..mesti la aza K.Nur tu pn rindu belaian K.Nur sekarang ni... :)

Ratna..tak boleh nak pilih luf kedua2nya...sama-sama cantik colornya...isk rambang gitu... :)

Salam Sayang dari Dza

Anonyme a dit…

saya mahu kedua-duanya. tamakkan aku? hahaha

Tapi aku pernah punya yang warna fuschia, tapi mati akhirnya. Tabun baru China akan menjelang, tentu banyak di pasaran yang menjual Azalea. Harap dapat membeli lagi.

Ahkak