vendredi 15 mars 2013

Spanaricopitta

| |



Ianya ada lah makanan sampingan yang ringan namun kaya dengan lelemak cream-bersusu... dan seimbang dengan adanya dedaun bayam/ épinards/spinach yang katanya kaya dengan antioxidants juga vitamin A, iron dan calcium... jadinya salah satu sayuran hijau yang terbaik untuk kesihatan...

Spanaricopitta ! Kemain cukup sajak namanya... makanan sampingan ini berasal dari Greece dimana bahan utama yang sering digunakan ialah Filo yaitu helai-helaian pastry yang tipis setipis umpama sehelai kertas juga ringan dan lutsinar/translucent dek ketipisannya yang ketara, pabila digoreng atau dibakar Filo pastry menjadi garing dan rangup, yummy !


Bahagian atas ada lah yang tersangat yummy, garing krup krap gitu...

Senang lagi mudah karena bahan ramuannya tidak banyak, cuma penyediaan tatkala mengoles butter cair disetiap helai Filo pastry yang mengambil masa.

Gambaran photo dari buku resepi berganding dengan empunya hasil airtangannya si-BintangJauh...

Akan tetapi resepi ini sengaja diderhakai mengikut selera yaitu diatas  dataran ditaburi dengan setengah kekacang walnuts dan separuh kekacang hazelnuts lantas diabuk-abukkan dengan gula icing sebagai sentuhan penambah rasa yang berasal dari Morocco seperti "Bastilla/Pastilla" begitu kerasaan Spanaricopitta ini bertambah yummy !

 Sudah ngap dua Spanaricopitta tadi namun serasa seperti mahu lagi...

 Voilà...

1 commentaires:

bintangjauh a dit…

Wa'alaikumussalam dan salam CS,

khabarnya Alhamdulillah sehat& baik sejahtera, begitu juga dengannya CS semoga khabarnya indah senantiasa...
cuaca disini masih bersuhu dingin tahap beku dan malam Rabu baru ini es salji turun lagi... walhal hari pertama menyambut kedatangan musimnya bunga jatuh pada minggu hadapan yaitu March 21 ...

Berkebun setakat ini hanya membersihkan sekitaran halaman dan setakat ini menanam tumbuhan bunga yang berbunga cenonet berwarnawarni yang sesuai dengan suhu sakarang dan yang selainnya kena bersabar karena keadaan cuaca yang tidak menentu dan nasihat dari pekebun Botanic bertauliah seharusnya diakuri..

Mengenai masak-memasak sebenarnya Ratna pelbagaikan mengikut pusingan minggu yang ditukar dan dipusingkan kembali pada setiap 2 minggu kemudian dan Ratna lebih sering memasak masakan Melayu karena seisi keluarga begitu adore sekali dan selainnya cuisine Peranchis, Italian, Mediterranean, cuisine Asiatique juga yang di-ilhamkan sendiri oleh Ratna sering disediakan sebagai pertukaran sahaja... voilà !

Selamat malam nanti-nanti kita ngomelan lagi... salam mesra semanis madu.