mercredi 29 mai 2013

Le temps des Iris..

| |


Iris.. bebunga Iris berterusan mengembang mekar dengan manisnya... berwarnawarni terang lagi galak bergandingan rapat dengan yang lembut lagi gemalai...

 Yang dinanti-nantikan... Iris berwarna peach lembut yang kini sudah pun mengembang mekar berseri-seri dengan anggunnya...

 Berjiran mesra dengan yang putih salju...

 Putik-putik yang meruncing cantik menanti gilirannya untuk berkembang mekar terbuka kelopak-kelopak yang masih menguncup tutup...

Setiapkali masuk diambang pagar utama akan kelihatan bebunga Iris yang cantik berseri... serasa diri begitu nyaman sesungguhnya meski pun harian diselubungi oleh cuaca nan monyok !

 Biru lembut...


 Dua sejoli.


 Cantik berduaan !

  Serumpun Iris dihadapan garage/outbuilding semakin banyak yang sedang mengembang...

 Serumpun Iris dihadapan pagar utama.


 Yang ini dihadapan pintunya bekas kandang kuda.

 Adore dengan warna petanda "kemurungan" ini...

 Serumpun Iris berwarna putih "iceberg" bersama yang lembut lagi manis siwarna peach.

 Seputik yang semakin terbuka kelopaknya..

 Voilà... sudah tersenyum mekar !

 Dan kuning diraja juga...
 yang diberi dari Ibumertua pada beberapa tahun nan lalu lantas ditanam berdekatan sebagai penyeri sipokoknya anggur.

 Galak warnanya.

 Serumpun Iris kuning diraja berlatarbelakang dengan  sepokok anggur yang kini semakin membesar dan putik-putik bebuah anggur juga sudah menjelma...

Diakhiri,


dengan sekuntum kembangan bunganya Rose, nanti-nanti akan peragakan bebunga Rose yang sedang sarat berputik-putikan... voilà !

2 commentaires:

Nor Azira Mohd Yunus a dit…

Assalammualaikum. Cantik sungguh iris2 tersebut. Tidak berkesempatan melihat bunga ini sewaktu menuntut di UK dulu walaupun bunga ini merupakan salah satu bunga kegemaran.

Rose a dit…

Di Malaysia pun sepanjang tahun ada bunga2 macam ni...tak layu layu tetap segar..tak ada bau...yg ada cuma debu....nak jenis apa cakap je...semua diterbangkan khas dr China...bunga plastic hehe...ok lah tu...