samedi 8 juin 2013

Belanja membeli di-Marché...

| |



Des asperges blanc violette/asparagus putih keungguan dengan dua butir bawang putih nan segar dari La Drome, selain itu membeli se-dozen telur ternakan dari kampongulu seberang dan des champignons de Paris bruns (variété ancienne)/brown mushrooms de Paris juga  la Bageutte, itu sahaja !

Setiap hari Jumaat dikampongulu seberang ada pasar terbuka yaitu Marché, dan seawal pagi tadi berjalan kaki menuju naik jalan yang berbukit kesana... pabila cuaca bermentari cerah jernih nan nyaman maka kelihatan ramai penghuni isi kampong datang membelibelah atau sekadar untuk bertemu-sua sebagai mengambil peluang berbual mesra dengan sahabat handai dari kampongulu seberang melintas anak sungai yang memisahkan dua kampong bertaraf desa ini...

Sebenarnya pergi ke-Marché semata karena trigin sekali membeli buahnya Fraises/strawberries namun... kok sudah habis diborong oleh semua, lantas terus ngerti "mengapa" karena harganya berpatutan (seringkali harganya begitu mahal, ya ampun !), dari region yang terdekat yaitu La Drome yang terkenal dengan hasil fraises-nya yang semanis madu lagi cantik rupaparasnya jika dibandingkan dengan fraises dari Spain sememangnya jauh berbeda..! 

Sayang sekali, rezeki hari ini agak jauh rupanya... kasihan kepada yang Bongsu, sudah berpesan sebelum pergi kesekolah "jangan lupa ya Maman beli bebuah fraises.." Ada juga bebuah Cherry namun kurang cantik dan agak kecil cenonet dek keadaan cuaca yang sering hujan terkurang cahaya mentari oleh itu rasa buah cherry menjadi kurang manis lagi tawar... maka itu tidak dibeli sebagai pengganti !

Dan ternampak sayuran yang digemari oleh yang Bongsu sebagai pengganti yaitu des Asperges/asparagus, dimasak secara rebus sehingga lembut, dijamu dengan vinaigrette atau mayonnaise sauce... yummy !

Voilà, agenda semalam...


1 commentaires:

Anonyme a dit…

Assalam Ratna

Pernah tak makan di Marche yg terletak di The Curve, KL?

Panjang umur murah rezeki bolehlah kita makan2 disitu (bersama Iha).
...CS