lundi 24 juin 2013

Confiture d'abricots

| |



Bahan-bahan ramuan utama untuknya penyediaan jam bebuah apricots yang akan disempurnakan petang ini.

Hari ini cuacanya tidak molek.. ! hujan turun lagi dan encore... lantas suhu pun menurun menjadi dingin nan lembut...

Sebagai mengisikan masa dan waktu supaya di-isi sepenuhnya oleh agenda harian yang seharusnya diwarna warnikan untuk memujuk rasa perasaan yang senang diusik lansong terasa oleh keadaan cuaca yang tidak ketentuan, sekejap  panas bermentari jernih dengan gemilangnya... kemudian bertukar serta-merta awan nan putih berarak pergi dengan langit kelam kelabu petanda hujan mahu turun... turun merenjis halus seolah enggan berhenti...

Simpanan la Confiture maison/homemade jam semakin habis... hari Sabtu baru ini membeli 5 kg bebuah abricots/apricots untuk disempurnakan sebagai jam dan akan menyediakan lagi dan encore sebagai simpanan lengkap sampai dihujung tahun ini... siapa kah yang ter...paling gumbira? semestinya CintaJL yang adore confiture d'abricots.. !

 
Hari yang berwarna kuning ke'emasan sebagai penyeri & penawar...

buahnya abricots/apricots berwarna soleil/matahari ke'emasan dari selatan Peranchis yaitu yang terbagus untuk buatan jam yang bermutu dari segi rasanya.

 5 kg bebuah apricots = 3 kg gula tebu perang yang sudah dikurangkan dimana recipe yang dinyatakan adalah 1,2 kg buah = 1 kg gulanya, ya ampun... kok banyak yang amat.. !

 tatkala sedang dijerangkan sehingga menggelegak selama 7 menit, pabila naik berbuih lantas dikaup bebuihnya sehingga bersih dan sementara itu cukup dijerang selama 7 menit dan boleh ditutup apinya.

 Voilà... sudah siap sempurna...

 5 kg bebuah apricots dapat 8 pots/balang sederhana besarnya, akan menyediakannya lagi karena bilangan simpanan untuk sepanjang tahun ini tidak mencukupi dimana sebolehnya bekalan jam boleh bertahan sehingga tahun seterusnya.

Yang Tengah dan Bungsu berkata kemanisannya tepat bagi memenuhi citarasa seisi keluarga yaitu lembut manisnya... voilà.

1 commentaires:

Cik Eka a dit…

sedapnyaaa.. kita kene beli.huhu