mardi 11 juin 2013

Les petites tartelettes aux abricots amandine...

| |




Musim buah-buahan semakin mendatang... dan musim panas yang bakal menjelang tiba pada June 21 ini berarti akan berakhir tamat musim kembangan yaitu bunga, dan musim panas juga berarti seiring sekali dengan musimnya buah-buahan yang berwarna perang ke'emasan... salah satunya ialah buah abricot/apricot yang kian banyak kelihatan dipasar terbuka/marché juga dipasar-raya market, namun yang datang dari selatan Peranchis Le Midi masih terhad, setakat ini hanya dijual dipasar terbuka sahaja dan yang selainnya datang terus dari Spain yang sering dielakkan dari membeli karena rasanya yang kurang dari segi segalanya.. !

Hari Ahad baru ini semasa dipasar terbuka/marché ternampak bebuah abricots/apricots dari région seberang yang tidak jauh dari kampongulu, terus dibeli karena bebuahnya dari petani usahawan yang berniaga secara kecil-kecilan agak terdesak dari keuntungan yang sepatutnya diperolehi dengan setimpalnya namun... sebagai menyokong petani-petani yang banyak ditindas oleh kebanyakan pusat pasar-raya, terus ambil peluang membeli apa sahaja walau pun harganya mahal sedikit dan seperkara lagi buah-buahan dari petani kecil rasanya sama serupa seperti yang ditanam sendiri, manis semanisnya... !

 Bukan sahaja berwarna gemilang laksana sinaran jernih nurmentari... rasanya juga begitu manis.

 Sediakan sedikit sahaja, pâte feuilletée/puff pastry dough kedai mari !

 Tartelettes yang ber-saiz sederhana dan mini.

 Seperkara lagi buah abricot/apricot pabila dimasak kok masam yang amat... ya ampun !

 Untuk mengurangkan kerasaan masam tersebut, tartelettes ini diintikan dengan crème frangipane mascarpone yang bergula perang.
jadinya dua cantuman savour yang lembut lemaknya dan manis diserasikan bersama...

 Yang Tengah adore tarte yang berisi intikan buah-buah segar dan tadi sudah dijamu dengan senyuman nan manis...

Merah ke'emasan menyerlah cantiknya, voilà !