jeudi 18 juillet 2013

Le bonheur est dans le Potager

| |


Semingguan ini suhunya begitu panas membahang, meski pun suasana berpuasa agak mencabar kesabaran namun Alhamdulillah seisi keluarga tidak merungut keatas perubahan suhu yang panas karena berangin lembut meniup bagi mengiringi suhu nan panas menjadi nyaman sesungguhnya... seperkara lagi waktu berbuka disini agak lewat yaitu sekitaran 9:20 malam dan akan berkurang menurun satu saat pada setiap hari.

Dikawasan Potager/sayuran kelihatan pokok-pokok Framboises/raspberries sudah bermula meranum dan dari seminggu nan lepas CintaJL memetik buah-buahnya untuk disimpan didalam peti es beku bakal menghasilkan jam untuk simpanan yang cukup sampai menjelang musim panas berikutnya...

Pada bulan 2 yang lepas membeli sepokok Framboise/raspberry kuning sebagai percubaan, dan kini sudah menunjukkan hasilnya, Alhamdulillah kehadratnya yang maha Pemurah dengan keberkatan ini dimana terdapat beberapa anak-anak pokok yang baru menumbuh biak dicelah-celah pokok utama yang dibeli itu, semoga pada tahun-tahun seterusnya akan bertambah rimbun banyak hasilnya nanti.


 Ini lah sepokok Framboise/raspberry kuning, sudah berbuah meski pun baru berlajar namun hasilnya tampak dengan nyatanya.

 Yang ini berbuah merah sedang rancak berbuah putik, membesar terus meranum dengan sejahteranya...

Tatkala photo ini diambil hujan halus baru sahaja menitis turun... 

Pada tahun ini bebuah yang merah agak kurang hasilnya kalu dibandingkan dengan tahun-tahun duluan karena pada tahun ini musim bunganya seakan dimusim dingin maka itu penumbuhannya agak terencat dek suhu cuaca yang tidak menentu keadaannya.

 Banyak yang berkata buah yang kuning kurang manis rasanya namun tidak setuju samasekali karena kemanisannya laksana buah rambutan kuning aka gading, maniiisnya begitu unik.. !

 maka itu pilihan utama yang sering ditanam oleh semua disini Peranchis ialah yang merah galak warnanya...

 Cantik bersama...

 Adore dengan rupaparas bentuk daunnya...

meruncing tajam, bergergaji ditepi sekitaran bentuk daun tampak umpama disulam halus.

Voilà !

akan bersambung...

2 commentaires:

Cik Eka a dit…

geramnya.. bila lah dapat makan rasberi yang fresh camni ..

Anonyme a dit…

Pernah ku tanam 2 pokok beli di Frazer's Hill. Terlebih air kemudian panas menjadi jadi.Yang pasti belum ada rezeki.

Ahkak