jeudi 5 février 2015

Honey & la neige

| |




 Sedari pagi tadi es salji masih turun non stop lagaknya... angin bertiup tahap ribut sampai berbunyi deras lantas berpusing-pusing rintikan es salji berlegar tanpa haluan, semenjak semingguan ini selama es salji gugur Honey Aristocat asyik bobok dan hanya keluar setakat di pinggiran pintu dapur karena tiupan angin yang kuat.
Memerhatikan karenah siHoney Aristocat dari dalaman dapur di mana kepalanya sekejap menoleh ke kanan kemudian menoleh pula ke kiri ...


 Entah apa yang di perhatikan...

Pabila BintangJauh keluar ke laman siHoney Aristocat mengekori dari belakang dan sempat merakami karenahnya..



Ketika ini Honey Aristocat menuju ke arah tweet-tweet-nya sang burung.


Kelihatan rintik & bintik es salji nan halus tatkala sedang turun... rumah outbuilding tampak cantik dengan atapnya yang putih.

Pabila suhu di tahap beku sangat dingin -6 °C seperti sekarang lewat jam 4, kebesaran emping es salji menjadi kecil dan halus, jikalau suhu naik ke peringkat 0 baru emping esnya menjadi besar dan berat. Emping es yang halus begini di panggil la neige poudreuse/powdery snow yang ringan dan kering maka itu senang di angkat meskipun ianya meningkat tebal di atas dataran.
Katanya CintaJL di Grenoble juga ber'es salji turun dengan banyaknya, pasti suasana putih baldu es salji menaikkan lagi seri permandangan khasnya di bandar tampak luar biasa cantiknya bersama seni bina bangunan-bangunan silamnya yang unik.

Ramalan suhu cuaca di kawasan kampongulu seterusnya berdarjah minus selama dua minggu mendatang yang bermakna pada tahun ini musim dingin yang sepadan dengan namanya... Salam hujung minggu.