jeudi 5 mars 2015

Mars/March

| |



Bulan 3 atau Mars/March menjelang sudah... suhu juga semakin naik meskipun angin meniup dengan deras sekali... lantas mendingin lagi jadinya !
Tanda-tanda musim bunga semakin menyerlah dimana tumbuhan yang berbawang seperti tulip, jacinthe, sedum, iris, muscari, jonquille, allium dan selainnya tampak berputik sudah yang selama ini dalam dua musim terlena diam...

 Perce-neige/snowdrop berkembang mekar berjiran sama dengan rose de noël/winter christmase rose.


Always.
Tumbuhan pembuka musimnya bunga.

When you do something beautiful and nobody notices, do not be sad...
For the sun every morning is the beautiful spectacle and yet most of the audience still sleep...

Cantik berkelompok padat.

 
 Ditaman sudah kelihatan pokok-pokok bunga peringkat pusingan kedua telah menunjukan putik-putik bunganya yang nanti akan berseiringan mekar dengan bebunga yang berbawang.
Dua tahun tidak berbuah strawberry dan tahun ini akan menanamnya kembali begitu juga beberapa benih sayuran dari London akan ditanam sekali bagi pertukaran jenisnya.
Minggu-minggu seterusnya persediaan kawasan potager perlu diuruskan dan hati bergolak ceria karena adore berada ditaman bersama tumbuhan yang sedang didalam prosessan berkembang biak petanda lahirnya anak-anak pokok dengan dedaun mudanya.
akan bersambung...


1 commentaires:

azieazah a dit…

Salam Kak Ratna,

Wahhhh musim bunga kembali. Tentu seronok berleka dan asyik di kebun menanam benih bunga baru. Kalu tanam sayur mesti segar bercambah...