jeudi 18 juin 2015

Pemanis buka puasa

| |


Hari pertama berpuasa disini kampongulu serasa sunyi sesungguhnya... didalam rumah anak-anak yang Tengah dan Bongsu menjadi pendiam lagaknya, dan anak lanang yang Sulong diGrenoble...

Dari tadi, awalnya petang telah beraksi didapur bagi penyediaan juadah berbuka nanti ( waktu di peringkat Grenoble-Isère ialah jam 9.27 malam, iya berpuasa selama 18 jam yang seharusnya tabah bagi menghadapinya) yang didahului dengan penyediaan manisan yaitu tiramisu berbuah framboise/raspberry dipetik segar dari kawasan potager.

Voilà, kejadiannya.. dinginkan dahulu didalam peti es.

 
Petikan rasmi-pertama bebuahnya raspberries buat manisan ini yang digemari oleh seisi keluarga.

Alhamdulillah kehadratNya, cuaca pada hari ini nyaman sekali, dimana hujan rahmat turun selama tiga hari berturut-turut.
Meja makan diterrasse-patio tidak perlu ditutup dengan penutupnya, boleh duduk dapat bersenang lenang sambil membikin kerjaan dapur yang mengadap terus dengan permandangan taman... sekurang-kurangnya pada hari ini karena keadaan cuaca sejak kebelakangan ini kok tidak menentu lagaknya dimana secara mengejut hujan turun!

Rimbunan hortensia-hydrangea dengan bebunganya yang sekarang semakin terbit warnanya.

Tahun ini rimbun banyak bebunganya.

Baru bermula mengembang.

Nyaman serasa hati setiap kali menatapnya sibunga warna jambu nan lembut...

Kepada semua, selamat berbuka puasa dengan juadah yang sederhana hendaknya karena bulan mulia ini amal ibadah puncak pengabdian terhadapNya semata, Amin.

2 commentaires:

Nazayiena Ayiena a dit…

Selamat berpuasa buat Bintang Jauh dan family

Bintangjauh a dit…



Salam Ramadhan Mubarak, sama-sama kembali dengan ucapan selamat berpuasa buat Nazayiena Ayiena & sekeluarga.
Salam mesra.